آموزش فیلمبرداری
فصل ۱: مبانی و تجهیزات اولیه
۱. انتخاب دوربین:
- گوشی هوشمند: برای شروع، بسیاری از گوشیهای امروزی کیفیت بسیار مناسبی دارند (حداقل 1080p و ترجیحاً 4K). از حالت Pro یا فیلمبرداری حرفهای آن استفاده کنید.
- دوربین بدون آینه (Mirrorless) یا DSLR: انعطافپذیری و کیفیت تصویر بالاتری ارائه میدهند. کنترل کامل روی تنظیمات دارند.
- دوربین سینمایی (Cinema Camera): برای کارهای حرفهای و دارای امکانات پیشرفتهتری مانند ضبط RAW هستند.
۲. سهپایه (Tripod):
- یک سهپایه محکم و باکیفیت برای ثابت کردن تصویر و جلوگیری از لرزش ضروری است. برای نماهای حرکتی، از گیمبال (Gimbal) استفاده کنید.
۳. صدا:
- صدای باکیفیت نیمی از موفقیت یک فیلم است.
- میکروفون داخلی دوربین: معمولاً کیفیت پایینی دارد.
- میکروفون شاتگان (Shotgun): روی دوربین نصب میشود و صدا را از جهت خاصی ضبط میکند.
- میکروفون لاوالیر (Lavaliere): به یقه فرد متصل میشود و برای مصاحبهها عالی است.
- ضبطکننده صدا (Recorder): برای کیفیت حرفهایتر.
۴. نور:
- از نور طبیعی (خورشید) تا حد امکان استفاده کنید.
- برای کنترل نور، از رفلکتور (بازتابدهنده نور) استفاده کنید.
- برای فیلمبرداری در محیطهای داخلی یا شب، چراغهای LED مناسب هستند.
۵. تجهیزات جانبی:
- کارت حافظه: با سرعت بالا (برای ضبط 4K) و ظرفیت کافی.
- باتری اضافی: همیشه باتریهای شارژ شده یدک داشته باشید.
فصل ۲: تنظیمات دوربین برای فیلمبرداری دقیق
این بخش، قلب آموزش است. برای کنترل کامل بر تصویر، باید با حالت دستی (Manual) کار کنید.
۱. رزولوشن و نرخ فریم (Resolution & Frame Rate):
- رزولوشن: حداقل روی 1080p (Full HD) و در صورت امکان 4K تنظیم کنید. فیلمبرداری با 4K در مرحله ادیت انعطافپذیری بیشتری برای کراپ (برش) تصویر میدهد.
- نرخ فریم (FPS):
- 24fps (23.976): استاندارد سینمایی. حس فیلمیک و طبیعی به تصویر میدهد.
- 25fps: استاندارد پخش در ایران و اروپا (PAL).
- 30fps (29.97): استاندارد پخش در آمریکا (NTSC). برای ویدیوهای اینترنتی رایج است.
- 60fps یا更高: برای اسلوموشن (Slow Motion) استفاده میشود. شما با 60fps فیلمبرداری میکنید و در نرمافزار ادیت، آن را به 24 یا 30fps تبدیل میکنید تا حرکت آهسته ایجاد شود.
۲. دیافراگم (Aperture) - f-stop:
- دهانه لنز است که میزان نور ورودی و عمق میدان (Depth of Field) را کنترل میکند.
- عدد f پایین (مثلاً f/1.8): نور بیشتری وارد میشود و عمق میدان کم است (پسزمینه محو یا بوکه).
- عدد f بالا (مثلاً f/16): نور کمتری وارد میشود و عمق میدان زیاد است (همه چیز در کادر واضح است).
- برای پرترهها یا جدا کردن سوژه از پسزمینه، از دیافراگم باز (مثلاً f/2.8) استفاده کنید. برای فیلمبرداری از مناظر، از دیافراگم بسته (مثلاً f/11) استفاده کنید.
۳. سرعت شاتر (Shutter Speed):
- مدت زمانی که شاتر دوربین باز میماند تا نور به سنسور برسد.
- قانون 180 درجه: برای حرکت طبیعی، سرعت شاتر باید حدود دو برابر معکوس نرخ فریم باشد.
- برای 24fps: سرعت شاتر ≈ 1/50 ثانیه
- برای 30fps: سرعت شاتر ≈ 1/60 ثانیه
- برای 60fps: سرعت شاتر ≈ 1/120 ثانیه
۴. ایزو (ISO):
- حساسیت سنسور دوربین به نور.
- ایزو پایین (مثلاً 100-400): نویز کمتر، کیفیت بالاتر. همیشه سعی کنید در پایینترین ایزو ممکن فیلمبرداری کنید.
- ایزو بالا (مثلاً 3200+): نویز تصویر افزایش مییابد. فقط در شرایط کمنور از ایزو بالا استفاده کنید.
۵. تراز سفیدی (White Balance - WB):
- اطمینان حاصل میکند که رنگ سفید در تصویر، واقعی به نظر برسد.
- از حالت اتوماتیک خارج شوید و آن را به صورت دستی تنظیم کنید.
- روی یک سطح سفید یا خاکستری خنثی در همان محیط فوکوس کنید و تراز سفیدی را تنظیم کنید.
- یا از مقادیر از پیش تعیینشده (Tungsten برای نور زن، Daylight برای نور روز و ...) استفاده کنید.
۶. فوکوس (Focus):
- فوکوس دستی (Manual Focus): برای کنترل دقیق، بهویژه در سینما، استفاده از فوکوس دستی حیاتی است. از قابلیت Peaking (هایلایت کردن نواحی فوکوسشده) و Zoom Digital روی مانیتور دوربین برای کمک به فوکوس دقیق استفاده کنید.
- فوکوس خودکار (Auto Focus): برای موقعیتهای سریع یا ویدیوهای یوتیوبی میتواند مفید باشد. سیستمهای جدید (مانند Dual Pixel AF) بسیار دقیق هستند.
فصل ۳: ترکیببندی (Composition)
قوانین ترکیببندی به جذابتر شدن تصویر شما کمک میکنند.
- قاعده یکسوم (Rule of Thirds): کادر را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید و سوژه خود را روی خطوط یا نقاط تقاطع قرار دهید.
- فضای منفی (Negative Space): فضای خالی در اطراف سوژه میتواند حس دراماتیک یا آرامش ایجاد کند.
- عمق (Depth): با قرار دادن عناصر در پیشزمینه، میانزمینه و پسزمینه، به تصویر خود عمق ببخشید.
- خطوط پیشرو (Leading Lines): از خطوط (مانند جاده، دیوار و ...) برای هدایت چشم بیننده به سمت سوژه اصلی استفاده کنید.
- قاب در قاب (Framing): از پنجره، درگاه یا شاخههای درخت برای قابگیری سوژه اصلی استفاده کنید.
فصل ۴: حرکت دوربین
- ثابت (Static): دوربین روی سهپایه ثابت است. کلاسیک و مستحکم.
- پن (Pan): حرکت دوربین به چپ و راست روی محور ثابت.
- تیلت (Tilt): حرکت دوربین به بالا و پایین روی محور ثابت.
- تراکینگ/ دالی (Tracking/Dolly): حرکت فیزیکی دوربین به سمت جلو، عقب یا کنار سوژه.
- تراکینگ جانبی (Trucking): حرکت دوربین به چپ یا راست، موازی با سوژه.
- گیمبال (Gimbal/Stabilizer): برای حرکتهای نرم و ثابت در حین راه رفتن.
نکته کلیدی: هر حرکت دوربین باید دلیلی داشته باشد و داستان را پیش ببرد.
فصل ۵: برنامهریزی و تولید
۱. فیلمنامه/سناریو (Script):
- داستان، دیالوگها و اقدامات را به طور دقیق بنویسید.
۲. استوریبرد (Storyboard):
- هر نما را به صورت طراحی ساده ترسیم کنید. این کار به شما کمک میکند کادر و زاویه دوربین را از قبل تصور کنید.
۳. لیست نماها (Shot List):
- فهرستی از تمام نماهایی که باید فیلمبرداری کنید، به ترتیبِ مکان. این کار راندمان تولید را大大提高 میکند.
۴. برنامه زمانبندی (Schedule):
- زمانبندی دقیق برای روز فیلمبرداری.
فصل ۶: مرحله پستولید (ادیت)
- انتخاب نرمافزار: از نرمافزارهای ساده مانند iMovie یا Adobe Premiere Rush تا نرمافزارهای حرفهای مانند Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro یا DaVinci Resolve.
- مراحل ادیت:
- سازماندهی: تمام فیلمها را در یک پوشه مرتب کنید.
- انتخاب نما (Selecting): بهترین نماها را انتخاب کنید.
- اسمبلی (Assembly): چیدن نماها به ترتیب داستان.
- ادیت دقیق (Fine Cut): تنظیم دقیق زمانبندی برشها.
- اصلاح رنگ (Color Grading): یکنواخت کردن رنگ نماها و ایجاد حس و حال دلخواه.
- صداگذاری (Sound Design): اضافه کردن موسیقی، افکتهای صوتی و میکس صدا.
- تایتل و گرافیک: اضافه کردن نوشتهها و جلوههای بصری.
- خروجی گرفتن (Export): خروجی گرفتن با فرمت و تنظیمات مناسب (مثلاً H.264 برای اشتراکگذاری در اینترنت).
نکته نهایی: تمرین، تمرین، تمرین!